De ce credem că consultațiile online ar putea fi viitorul medicinei?
Regimul de autoizolare a făcut ajustări în activitatea instituțiilor medicale. Spitalizările planificate au fost anulate. Oamenii sunt rugați să nu viziteze policlinicile fără o nevoie urgentă, medicii sunt rugați să vină la domiciliu sau să facă consultații online.
Ce este o consultație virtuală?
Consultațiile online în multe țări sunt foarte răspândite, în plus, posibilitatea consultării la distanță este inclusă în sistemul de sănătate și este o practică obișnuită. În Republica Moldova, în momentul de față, piața serviciilor medicale online este în curs de dezvoltare. Clinicile care oferă o asemenea oportunitate sunt încă puține.
Consultațiile online permit pacientului să reducă semnificativ timpul de primire a unui consult, să evite nevoia de a merge la o unitate medicală, să stea la coadă etc. și, de asemenea, face posibil să primească îngrijiri medicale calificate de la distanță și nu să nu se trateze singur. Eficacitatea acestei metode de a oferi îngrijiri medicale este comparabilă cu consultația față în față. Medicul poate colecta anamneza în același mod, poate analiza rezultatele testelor, poate măsura unele date folosind echipamentul medical.
Adică, pacientul are posibilitatea de a se consulta prompt cu un specialist cu experiență și de a nu pierde timp prețios.
La prima vedere, un medic online nu se deosebește cu nimic de un medic obișnuit: are studii medicale, practică vizitele pacientului, dă recomandări cu privire la acțiunile pacientului, monitorizează cursul reabilitării, descifrează analize, oferă așa-numita „a doua opinie” , direcţionează pacientul la un medic de înaltă specializare etc. Cu toate acestea, acest specialist diferă prin faptul că este mai orientat către pacient, folosește mai des și mai activ echipamente medicale moderne, gadgeturi, folosește activ internetul și comunicațiile. În plus, munca unui astfel de medic se dovedește a fi mai complicată din cauza faptului că trebuie să tragă concluzii utile și competente fără să vadă pacientul, pe baza informațiilor furnizate. El trebuie să fie capabil să pună întrebările potrivite pentru a obține cele mai eficiente și necesare răspunsuri. Un astfel de medic trebuie să fie un adevărat profesionist în domeniul său, să aibă o vastă experiență în tratarea pacienților.
Pacienții vor reveni la consultațiile personale după încheierea carantinei?
Unul dintre punctele cheie de luat în considerare este că cererea de consultare virtuală va varia. Nu poate înlocui complet serviciile medicale, iar o creștere bruscă a cererii pentru acest serviciu se datorează situației pandemice.
Flexibilitatea consultațiilor virtuale va face serviciile mai accesibile pentru persoanele care au un program de lucru încărcat sau își fac studiile.
Furnizorii de asistență medicală și consultații virtuale ar trebui să ia în considerare toate aspectele și să fie pregătiți pentru faptul că consultațiile virtuale să poată fi oferite tuturor.
Nu toată lumea le va folosi atunci când se va finisa pandemia, dar posibilitatea unei alternative este o necesitate pentru toți oamenii.
Cum s-a schimbat rolul consultaților online după pandemie în țara noastră?
Consultațiile online deja sunt tot mai populare în rândul medicilor. Problema este că societatea nu este încă pregătită pentru asta. De exemplu, în chirurgia plastică, 90 la sută din consultații pot fi efectuate integral prin teleconferință. Dar mulți oameni doresc contact personal și refuză. Cu toate acestea, există obstacole – calitatea tehnicii, conexiunea instabilă, care fac dificilă efectuarea unei consultații de calitate. Cea mai bună soluție este să trimiteți fotografiile făcute cu o rezoluție bună, cu iluminarea potrivită, apoi să sunați. Acest lucru este valabil atât pentru pacienții chirurgicali, cât și pentru cei ortodonți.
O consultație online nu este doar o comunicare de la distanță prin intermediul internetului, ci și capacitatea de a transmite datele personale ale pacientului în formă criptată, de a conecta simultan mai mulți medici din diferite regiuni sau chiar țări și de a efectua examinări calitative. Problema este că în Republica Moldova, chiar înainte de situația actuală cu pandemia, nu era furnizat un singur standard tehnic pentru sistemele de telemedicină, fiecare instituție și departament medical folosind propriile soluții. Adică, este posibil să apelați pacientul prin video, dar nu toate sistemele de telemedicină sunt capabile să ofere o gamă completă de servicii de la distanță.
Odată cu introducerea măsurilor de carantină, apelurile către producătorii de sisteme de comunicații video din partea instituțiilor medicale au devenit mai frecvente, deoarece soluțiile utilizate au evidențiat probleme de compatibilitate, a fost necesară căutarea urgentă a unei alternative pentru a organiza consultarea la distanță a pacienților.
În străinătate, în special în Statele Unite, telemedicina este foarte populară. La noi, astfel de servicii nu fac decât să ia amploare, iar în marea majoritate a cazurilor vorbim de clinici medicale private. Cu toate acestea, există toate motivele să credem că pandemia de coronavirus va accelera semnificativ dezvoltarea telemedicinei în instituțiile guvernamentale.
Care este viitorul consultărilor virtuale?
În viitorul apropiat, pacienții vor trece din ce în ce mai mult la formatul de consultație la distanță, într-o formă sau alta. Iar cei care astăzi nu sunt de acord să se consulte online, mâine își pot schimba părerea. Toată lumea așteaptă cu nerăbdare viața după COVID-19, dar nimeni nu știe cum va arăta. Un lucru este sigur: lumea a văzut potențialul de consultanță video în toate industriile. Lumea se schimbă și noi trebuie să ne schimbăm odată cu ea!
La Medstore vrem să oferim o îngrijire de calitate, accesibilă și simplă. Aducem inovații care nu numai că îi ajută pe oameni să se vindece, dar și să se simtă în armonie cu propriul corp, minte și suflet. Vedeți AICI produsele care vă vor face să fiți mai protejat împotriva Covid-19!