Utilizarea instrumentelor logopedice Z-Vibe în terapia tulburărilor de limbaj și vorbire ​​

Z-Vibe este recomandat de logopezi și terapeuți ocupaționali 
Recomandat de logopezi și terapeuți ocupaționali timp de 20 de ani, Z-vibe este instrumentul oral, vibrator ce a revoluționat  logopedia, terapia de hrănire și stimularea senzorială. Specialiștii în domeniu declară că metodele clasice de intervenție asupra tulburărilor de pronunție, descrise în literatură de specialitate, nu mai sunt suficiente.
Când dezvoltarea vorbirii nu urmărește o traiectorie normală și apar tulburările de pronunție și de articulare (DSM 5), intervenția este necesară în scopul articulării corecte a sunetelor emise, care formează cuvinte, propoziții s.a. Când metodele clasice de corectare, impostare nu dau rezultate, putem apela la folosirea instrumentelor ajutătoare, unele dintre ele sunt cele de la ARK Therapeutics Z-Vibe.
În anul 2000 Debra C. Lowsky, împreună cu soțul ei, au început să creeze instrumente orale pentru stimulare, primele instrumente având numele de ARK’s Z Vibes și Z Grabber. Aceste instrumente au fost folosite de atunci cu o rată mare de succes în cadrul indivizilor de toate vârstele, cu diverse abilități cognitive, în mod special pentru cei cu dificultăți articulatorii, tulburări de masticație și deglutiție și sau tulburări senzoriale orale.

Folosirea instrumentelor din gama Z-Vibe accelerează și îmbunătățesc procesul terapeutic
Scopul intrumentelor logopedice ARK Terapeutics, este folosirea acestora în scopul stimulării orale. Stimularea orală constă în pregătirea aparatului fonoarticulator pentru exercițiile specifice, care urmează să se realizeze în cadrul ședințelor de logopedie. Folosirea instrumentelor din gama Z Vibe s-au dovedit a fi utile, accelerând și îmbunătățind procesul terapeutic. De exemplu, se poate folosi cu rezultate pozitive în lucru copiilor cu hiposensibilitate sau care nu sunt conștienți de componentele aparatului fonoarticulator. În cazul celor cu hipersensibilitate, instrumentele ajută la desensibilizarea orală. Totodată, exercițiile de stimulare orală contribuie și la scăderea gradului de salivare, o problemă destul de des întâlnită în ultimii ani în rândul copiilor.

Vă prezentăm mai jos câteva din exercițiile ce se pot realiza cu ajutorul acestor instrumente. 

Astfel, pentru conștientizarea facială și stimularea acesteia, se folosește suportul de mâna cu vibrații ( Z-Vibe), deplasându-l pe toată lungimea mușchilor faciali dinspre urechi spre gură. Același obiectiv se poate realiza și rotind instrumentul Preefer Tip pe toată lungimea mușchilor faciali, din spre urechi în spre gură.

Pentru conștientizarea și stimularea mușchilor obrajilor, se plasează Probe Tip înăuntrul colțului gurii (comis) și se deplasează ușor înăuntrul obrazului.  Un alt exercițiu pentru stimularea mușchilor obrajilor este să se introducă o acadea rotundă (acadea rotundă ce se poate achiziționa din comerț)in suportul de mână Z-Vibe și apoi în interiorul gurii și se rotește.

Pentru stimularea buzelor, se folosește Preefer Tip, prin rotirea acestui instrument pe toată lungimea buzelor, pe rând, de la stânga la dreapta și invers. Se poate folosi și Probe Tip, prin lovituri ușoare pe buze, astfel se stimulează toată suprafața acestora.

 

Pentru stimularea limbii, se plasează Probe Tip pe limbă, se apasă ușor în jos pe limba și cu mișcări fine, se masează dinspre vârful limbii înspre rădăcina limbii. Se pot folosi ambele suprafețe striate ale instrumentului.

Pentru a crește gradul de stimulare, instrumentele se pot răci în apă rece pentru câteva secunde. Temperatura scăzută poate crește și gradul de atenție în cadrul ședințelor de terapie. Durata și intensitatea exercițiilor diferă în funcție de diagnostic și obiectivele urmărite.

După realizarea exercițiilor de stimulare orală, care au încălzit componentele aparatului fonoarticulator, se trece la realizarea exerciților specifice, în cadrul recuperării, astfel folosim instrumentele pentru stimularea și dezvoltarea mușchilor buzelor și mușchilor limbii. 
Stimularea și dezvoltarea mușchilor buzelor are că scop obținerea a trei poziții ale acestora: apropierea, rotunjirea și tuguierea.
Apropierea buzelor sau lipirea buzelor este starea normală a poziției buzelor noastre. Această mișcare ajută să mâncăm cu lingură, să bem apă din pahar, să bem cu paiul, să mâncăm o acadea etc. De asemenea, apropierea buzelor, menține salivă în cavitatea bucală, favorizează o respirație corectă și ajută în pronunția sunetelor labiale p, b, m.
Rotunjirea buzelor este abilitatea de a tensiona mușchii în scopul de a pronunța sunetele o, u.
Extinderea buzelor este abilitatea lor de a se ţuguia, în scopul ținerii unui pai între buze, a da pupici, a suflă aer și de a pronunța sunete precum ș.a.

Un exercițiu pentru a lipi buzele și intării mușchii acestora, este acela de a a folosi Preefer Tip, pe care îl așezăm între buze (atenție să nu apuce cu dinții), pe toată lungimea acestora, atât cât ne permite anatomia și solicităm să se închidă buzele și să apese cu ele pe instrument, timp de 3-5 secunde.
Pentru rotunjirea buzelor și întărirea musculaturii, se plasează o acadea rotundă între buze și se solicită să se strângă și să se susțină poziția timp de 3-5 secunde. Se repetă acest exercițiu folosind acadele de circumferințe diferite sau alte obiecte, pentru a ajuta obținerea sunetelor o, u, ș, j (Preefer Tip, spaghete, pai mai gros pentru smoothie, pai mai subțire).

Pentru a stimula ţuguierea buzelor, se folosește mânerul, care se plasează sub buza inferioară și se rotește spre exterior, apoi deasupra buzei superioare și se rotește către exterior. În timpul rotirii mânerului, se atinge de buze podul palmei copilului, pentru a da pupici.

Exercițiile pentru stimularea și dezvoltarea mușchilor limbii presupune abilitatea de a ridică limba sus, în cerul gurii, în scopul manipulării bolului alimentar, în timpul înghiţirii și de a pronunța sunete precum l, n, r, t, d.
Lateralizarea limbii stânga-dreapta, este abilitatea necesară manipulării alimentelor, formării bolului alimentar, această ajută procesul de hrănire și nu ajută la pronunția sunetelor vorbirii. Exercițiile specifice pentru aceste mișcări se realizează în cadrul terapiei tulburărilor de masticație și de deglutiţie.

Un exercițiu care stimulează ridicarea limbii și ajută la pronunția sunetelor este Fine Tip. Se ține instrumentul în poziție verticală, apăsând sus în cerul gurii în spatele incisivilor. Se retrage instrumentul și se cere să se atingă cu limba locul stimulat cu ajutorul instrumentului.

Aceste instrumente orale targhetează inputul tactil oral pentru a îmbunătăți tonusul muscular oral și senzorial oral. 
Instrumentele sunt concepute spre a fi folosite cu vibrații și fără vibrații. 
Cu ajutorul vibrațiilor, instrumentele orale, creează un nou nivel de stimulare orală, care duce la o mai bună conștientizare a mișcărilor specifice, realizate de mușchii obrajilor, de mandibulă, de buze și de mușchii limbii în actul vorbirii, precum și în activitatea de masticație și de deglutitie. În anumite cazuri, indivizii pot fi mai puțin receptivi la vibrații decât alții. Vibrațiile chiar pot deranja la început, de aceea este necesar un timp mai îndelungat de acceptare. 

Introducerea instrumentelor în cadrul terapiei trebuie să se facă treptat, într-o manieră ludică, astfel încât copilul să le accepte cu plăcere.

Aceste instrumente sunt ușor de folosit de către specialiștii în domeniu. Totodată terapia motorie senzorială realizată cu aceste instrumente, în scopul îmbunătățirii vorbirii și a masticatiei și deglutitiei, trebuie aplicată împreună cu alte metode de intervenție terapeutică. 

Terapia oral motorie senzorială în logopedie este că o piesă de puzzle care completeaza tabloul recuperării. 

 

Articol adaptat: www.helpautism.ro

Bibliografie: TIPS & TECHNIQUES FOR THE Z-VIBE® BOOK https://www.arktherapeutic.com/

Share on facebook
Share On Facebook
Share on twitter
Tweet it